Onderzoek onder studenten: horeca, studenten & smartphone gebruik

Door Christian op 07 Dec 2012

Onderzoek onder studenten: horeca, studenten & smartphone gebruik

Uitgewerkt onderzoek onder studenten in verband met het smartphone gebruik in de horeca. Voorkeuren, Facebook en bezoekgedrag komen aan de orde. Overzichtelijk verwerkt in een Infographic (zie hieronder).

Uit het onderzoek is te concluderen dat studenten voornamelijk een keuze van bezoek baseren op de ervaringen van vrienden. Resultaat laat zien dat 88% van de studenten zijn keuze laat afhangen van vrienden.

Het smartphone gebruik onder studenten binnen een horeca gelegenheid is opmerkelijk. Buiten het gebruik van Facebook, Whatsapp, bellen of SMS wordt de smartphone alsnog door 59% van de studenten gebruikt eenmaal binnen. Eenmaal binnen checked slechts 27% van de ondervraagden in. Hier liggen kansen om Facebook zichtbaarheid en bereik te vergroten. Op de vraag naar voorkeur voor een te downloaden app of een mobiele website, wordt duidelijk dat 85% een applicatie prefereert, waar slechts 9% voor een applicatie (bijvoorbeeld van een horeca gelegenheid zelf, of een applicatie die kortingen en acties biedt) zou willen betalen. Bij ontwikkeling van een applicatie voor een restaurant of café, dient er dus een wel overwogen keuze worden gemaakt of de ontwikkelkosten opwegen tegen het resultaat, als gebruikers niet bereid zijn tot betalen.

Wat studenten verwachten van een applicatie geleverd door een horeca gelegenheid zelf zijn onder andere:

  • Routebeschrijving via GPS.
  • Kortingen & acties.
  • Mogelijkheid tot controleren aanwezigheid vrienden (locatievoorziening)
  • Reserveren van een tafel.
  • Controle op aanwezigheid roomruikte.
  • Inkijken van menu -en drankenkaart.
Infographic Horeca Mobiel