Het nut van website statistieken

Door Floriaan op 28 Dec 2012

Het nut van website statistieken

Het meten van gegevens op uw website, kan een schat aan informatie opleveren. Maar wat voor informatie wordt er eigenlijk gemeten en wat kan je er mee?

Om een duidelijk beeld te scheppen van de mogelijkheden en toegevoegde waarde van website statistieken, gaan wij iets dieper in op Google Analytics. Enkele van de meest eenvoudige maar doelgerichte functionaliteiten zullen worden toegelicht.

Nieuwe bezoekers of terugkerende bezoekers - meet het aantal (percentage) aan nieuwe bezoekers tegenover terug kerende bezoekers. Zeer interessant om te zien of u juist mogelijk potentiële nieuwe gasten aantrekt, of dat u zich meer richt op uw bestaande bezoekers en gasten.

Gemiddelde bezoekduur - meet hoe lang bezoekers op uw website blijven. Blijven bezoekers gemiddeld kort op de website, dan kan daar uit worden geconcludeerd dat er iets mis is. Dit kan bijvoorbeeld liggen aan pagina's die ontbreken (denk hierbij aan bijvoorbeeld een online menu-kaart, wat wordt gezien als één van de belangrijkste pagina's), of dat u juist de verkeerde informatie verschaft.

"Bounce percentage" - het woord "bounce" zegt het eigenlijk al, het percentage aan bezoekers dat "afkaatst", of eigenlijk direct vertrekt bij het openen van de website. Hier kan u van af leiden hoe veel bezoekers de website bezoeken, maar niet vinden wat zij zoeken. Dit type bezoeker heeft ook weinig waarde.

Tip: bekijk de teksten eens op de website en kijk naar de "keyword density". Een dure term die simpelweg staat voor "hoe vaak komt een zoekwoord terug in een tekst". Google pakt deze zoekwoorden op en verwerkt het in de zoekmachine. Heeft u bijvoorbeeld een term vaak in een tekst staan, maar wilt u daar helemaal niet op gevonden worden, dan kan dit volgen tot een hoge bounce rate.

Zorg er ook voor dat uw website in lijn is met uw huisstijl. In de meeste gevallen, als dit niet overeen komt, vertrekken bezoekers ook direct. Dit omdat zij denken dat het niet de juiste website is. Een goed design doet wonderen.

Bezoekers via computer of mobiele telefoon - Meer dan de helft van de Nederlanders heeft een smartphone. Houdt er rekening mee dat bezoekers dus ook via een mobiele telefoon uw website bezoeken. Analytics meet het aantal aan bezoekers dat via een mobiel komt. Heeft u bijvoorbeeld percentage aan mobiele bezoekers van 30%, dan is een mobiele website onmisbaar.

Mobiele websites zijn HTML5 websites welke zijn afgestemd op scherm afmetingen van smartphones. Zo wordt het voor de bezoeker eenvoudiger om de website te bekijken, maar bijvoorbeeld ook om online te reserveren.

Verkeersbron zoektermen (zoekmachines) - de zoekmachines spelen een enorm belangrijke rol, u wil tenslotte goed gevonden worden in Google. De verkeersbron zoektermen laat u zien op welke zoektermen bezoekers zijn binnen gekomen op uw website (dus de zoekterm waar een bezoeker op gezocht heeft in een zoekmachine). Dit biedt mogelijkheden om te analyseren op welke zoektermen u gevonden wordt en welke juist "niet". Ontbreken er bijvoorbeeld relevante zoekwoorden, dan is het raadzaam om de "keyword density" weer goed te bekijken.