Introductie functies Social Media

Door Joost op 14 Dec 2012

Introductie functies Social Media

Er zijn verschillende mogelijkheden om Social Media te implementeren binnen uw bedrijf. We zullen op enkele opties wat dieper ingaan en inzicht geven in de mogelijkheden.

Bent u al actief op Social Media? Laat ons vooral weten wat u doet aan Social Media, op welke platforms u actief bent en wat het resultaat is. Reageren is mogelijk onderaan dit artikel.

Het gebruik kan naar onze mening worden onderscheiden in vijf verschillende mogelijkheden binnen Social Media. Dit zijn creëren van zichtbaarheid (herkenbaarheid), promoten van het product richting de doelgroep, analyseren van klantbehoefte, verkoop aan potentiële klanten/ nieuwe klanten en verlenen van service (feedback en support). Al deze mogelijkheden bieden een overkoepelend doel; het opbouwen van een connectie. Vanzelfsprekend zijn meerdere mogelijkheden toepasbaar of staan in relatie tot elkaar.

Uitleg Social Media Functies

Creëren van zichtbaarheid: dit is naar waarschijnlijkheid momenteel het meest gebruikte doel op Social Media. Het plaatsen van Facebook of Twitter berichten, puur om herkenbaarheid te creëren. Dit kan worden gezien als eenzijdige communicatie. Dit raden wij af, omdat u op deze wijze geen connectie opbouwt. Probeer dus meer interactie met uw gasten, collega's of branchegenoten te zoeken. Social Media zijn niet ontwikkeld voor eenzijdige communicatie, maar interactie

Promoten van uw product: een veel gezien doel, het promoten van het product of dienst dat u aanbiedt. Zorg ervoor dat u uniek bent in de aanpak, wees creatief en verzin acties. Op het moment dat u creatief bezig bent, zal dit ook sneller worden opgepakt (netwerkeffect), waardoor er een grotere kans is op meerdere reacties of retweets (resulteert in een groter bereik). Zoek relevante samenwerkingen, waardoor u uw actie sterker kan promoten en verkopen.

Analyseren van de klantbehoefte: een ontzettend handig middel, om in te spelen op de huidige behoeften van de doelgroep. Zorg ervoor dat u bestaande en potentiële gasten volgt. Bekijk de activiteit en speel in op berichten die worden geplaatst. Ook kunt u bijvoorbeeld in Twitter eenvoudig zoeken aan de rechter zijde (boven), naar termen gebruikt in een tweet. Op die manier kunt u bijvoorbeeld tweets vinden, waar personen op zoek zijn naar een "restaurant in Amsterdam".

Verkoop aan potentiële of nieuwe klanten: het omzetten van een lead naar een werkelijke sale is ontzettend moeilijk via Social Media. Hoe krijg je volgers of Facebook vrienden naar je bedrijf? Zorg voor een goede link tussen uw social media kanalen en website. Promoot uw website veel via Social Media door middel van bijvoorbeeld acties. In een eerder artikel hebben wij ook al vermeld, dat online reserveren onmisbaar wordt. Maak van uw Social Media kanalen een reserveringskanaal, door reserveringen aan te nemen op bijvoorbeeld Facebook en Twitter.

Verlenen van service: dit is een functie die vaak wordt vergeten. Verlenen van service kan zijn, het reageren en inspelen op feedback of het bieden van support. Dit valt samen met reputatie management. Iedereen kan plaatsen op Social Media wat hij wil, wat ook negatief voor u uit kan pakken. Probeer de situatie zo goed mogelijk op te lossen en reageer rustig op negatieve berichten. Overdenk uw antwoord, voordat u het plaatst. Nogmaals, het netwerkeffect is immens. Een gefrustreerde reactie, kan volgen tot ontzettend veel retweets, wat resulteert in een groot negatief bereik.

Om te concluderen; het doel van Social Media is het opbouwen van een connectie, loyaliteit te creëren en te behouden. Vergeet ook niet dat Social Media enerzijds erg veel tijd in beslag neemt en moeilijk meetbaar is. Maar anderzijds ontzettend leuk kan zijn!