Waar dient een website aan te voldoen

Door Floriaan op 23 Jan 2013

Waar dient een website aan te voldoen

Er zijn nog veel horeca bedrijven die niet voldoende uit de website halen. Maar wat zijn nou echt onmisbare onderdelen van een website, waardoor er meer uit te halen valt?

Volgens ons zijn er enkele punten waar veel horeca bedrijven niet genoeg aandacht aan besteden. Deze hebben wij onderstaand opgesomd.

Content

We hebben het al eens eerder aangekaart in de blog 'Het nut van website statistieken', de content van uw website. We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, maar content is king. De teksten van uw website spelen een enorm belangrijke rol in de vindbaarheid van uw website in zoekmachines. We merken dat veel (kleine) horecabedrijven het schrijven van teksten zelf doen, wat de professionaliteit en zoekmachine optimalisatie niet ten goede doet. Onze tip: besteed het schrijven van teksten uit, een kleine investering die resulteert in ten eerste betere teksten en ten tweede een betere vindbaarheid.

Uit onderzoek is ook gebleken dat grotendeels van de online bezoekers, de website bezoeken om de menukaart te bekijken. We raden daarom ook aan om de menukaart op te nemen in uw website. Een grote "no-go" is de menukaart in PDF vorm plaatsen op uw website. Websitebezoekers willen bij het klikken direct de menukaart zien en niet eerst een PDF openen. Daarnaast zijn PDF bestanden wel te optimaliseren voor zoekmachines, maar wordt dit in 99% van de gevallen over het hoofd gezien. Daarnaast is het ook af te raden om uw menukaart als afbeelding of flash bestand te plaatsen. De teksten in afbeeldingen of flash websites worden niet of zeer beperkt geïndexeerd in zoekmachines.

Ontwerp

Het ontwerp van uw website is het eerste wat een online bezoeker ziet. Zorg ervoor dat uw website in lijn is met uw huisstijl binnen het bedrijf. Het werken met foto's kan voor een goede reflectie van sfeer zorgen. Bezoekers zijn altijd nieuwsgierig naar de inrichting van bijvoorbeeld een restaurant. Uw website kan daar op in spelen door een pagina "sfeerimpressies" beschikbaar te stellen. Een simpele slideshow van inrichting, personeel en bijvoorbeeld gerechten biedt daar uitkomst. Onze tip: laat uw foto's maken door een professionele fotograaf. Deze hebben een goed inzicht in hoeken en lichtinval. Daarnaast zijn de foto's van een duidelijk betere kwaliteit.

Opbouw en indeling kan een groot verschil maken. Een website met een duidelijk navigatie en indeling zorgt voor overzicht en gebruiksgemak.

Contact informatie

Het is ons al enkele keren overkomen: we bezoeken een website, maar vinden geen duidelijke contactgegevens. De gegevens om bijvoorbeeld te reserveren zijn op veel websites verstopt. Zorg ervoor dat juist deze gegevens goed zichtbaar zijn. Dan het liefst alle pagina's. Het moet de bezoeker makkelijk worden gemaakt om contact met u op te nemen, ten slotte begint de service al voor het bezoek. Online reserveren speelt ook een steeds grotere rol. Wilt u bijvoorbeeld geen gebruik maken van Couverts of het Athoreca reserveringssysteem, dan kan een simpel formulier dat wordt doorgestuurd naar uw e-mailadres ook volstaan.

Storende factoren:

  • Muziek op de website (vooral als deze niet kan worden uitgezet)
  • Flash websites (tevens slecht voor de zogenoemde SEO oftewel zoekmachine optimalisatie)
  • Onduidelijke contact gegevens
  • Pop-ups
  • Website is niet browser "compatible". Werkt bijvoorbeeld wel naar behoren in Firefox maar niet in Internet Explorer